1992 - Eén van de eerste
Facility Management Nederland BV wordt opgericht als holding met daaronder werkmaatschappij Facility Service B.V, dat ontstaat vanuit de verzelfstandiging van het Facilitair bedrijf van SUN Microsystems Nederland. Facility Service, is daarmee één van de eerste aanbieders van integrale facilitaire dienstverlening.
1997 – Het vakgebied in ontwikkeling
Het vakgebied Facility Management ontwikkelt zich snel en outsourcing van facilitaire diensten is de nieuwe norm. Facility Service groeit door het ontzorgen van andere organisaties. Ron van Staverden, voormalig Facility Manager van SUN Microsystems en vanaf 1992 al DGA van Facility Management Nederland BV, verkrijgt 100% van de aandelen in 1997.
2000 – Facility Service: roots in de ICT
Met opdrachtgevers als Cisco Systems, Sybase en Konica Minolta telt Facility Service 120 professionals bij ruim 40 opdrachtgevers. De ICT-bubbel knapt echter en de groei stagneert.
2004 – Management buy-out Facility Service
Ron van Staverden verkoopt werkmaatschappij Facility Service aan het managementteam, waaronder de nieuwe CEO Chris Kluijtmans, middels een management buy-out. De nieuw opgerichte holding van het managementteam krijgt de naam RONACO.
2007 – Verandering van koers
Facility Service past zijn dienstverlening aan: naast volledig outsourcen worden diensten ook flexibel en gedeeltelijk aangeboden. Het bedrijf specialiseert zich steeds meer als detacheringsbureau. Dit zorgt voor sterke groei, zelfs in de financiële crisisjaren.
2011 – Vernieuwing in identiteit
De facilitaire wereld wordt breder, dynamischer en vereist meer expertise en ervaring. Digitalisering draagt bij aan die professionalisering. Facility Service kiest ervoor de merknaam van de werkmaatschappij te vereenvoudigen naar Facility. Facility is goed op de hoogte van de ontwikkelingen en biedt opdrachtgevers flexibele en creatieve oplossingen, slimme werkprocessen en handige tools.
2015 – Meer focus op maatwerk
De strategie wordt aangescherpt: van Operational Excellence naar Customer Intimacy. Facility legt de nadruk op maatwerk en persoonlijke dienstverlening.
2017 – 25-jarig jubileum
In 2017 viert Facility haar 25-jarig bestaan. DGA Chris Kluijtmans heeft de aandelen van andere MT-leden overgenomen en stelt Rob Hakvoort aan als interim Commercieel Directeur. Zijn commerciële leiding, de jarenlange ervaring en een uitgebreid landelijk netwerk zorgen voor solide groei naar 180 medewerkers bij ruim 70 opdrachtgevers.
2018 – Nieuw kantoor en nieuwe aandeelhouder
Rob Hakvoort treedt toe als groot aandeelhouder en bestuurder van RONACO én Facility. De organisatie verhuist naar een nieuw kantoor dat de groeiambities en topsportmentaliteit van het team onderstreept.
2020 – Oprichting FAC. Uitzendbureau
Tijdens de corona pandemie speelt RONACO snel in op de vraag naar flexibele arbeid en richt werkmaatschappij FAC. Uitzendbureau op. Organisaties worden opnieuw opgebouwd en de vraag naar schaalbaar en flexibel in te zetten personeel is groot. Tegelijkertijd wordt geïnvesteerd in een volledig nieuwe huisstijl, website en marketing van Facility.
2022 – 30-jarig jubileum
Ondanks de uitdagingen in de coronatijd viert Facility haar 30-jarig bestaan. Facility werkt met gedreven professionals die opdrachtgevers ontzorgen en duurzame relaties opbouwen. Met maatwerk, een flexibele en betrokken aanpak en een no-nonsense cultuur is Facility uitgegroeid tot de meest persoonlijke dienstverlener van Nederland.
2024 - FAC. specialiseert zich in horeca personeel
Door een snel toenemende vraag vanuit haar opdrachtgevers wordt besloten FAC. om te dopen tot Horeca uitzendbureau. Al snel bedient ze landelijke festivals, grote event-locaties en de regionale horeca met zo’n 70 horeca professionals.
2024 – Van RONACO naar House of Facility
De holding RONACO wordt hernoemd naar House of Facility, passend bij de huidige strategie en ambities van DGA’s Rob Hakvoort en Chris Kluijtmans. Onder deze holding vallen Facility en FAC. Horeca Uitzendbureau.
2025 – Overdracht aandelen én oprichting nieuw label
Aandeelhouder Marc Poos verkoopt zijn aandelen in House of Facility aan Rob Hakvoort en Chris Kluijtmans. Onder House of Facility worden nu facilitair personeel en horecamedewerkers op alle niveaus gedetacheerd en uitgezonden bij een brede variëteit aan opdrachtgevers.
In juni wordt ook een nieuw label toegevoegd onder House of Facility: JRFM. Deze organisatie richt zich op het detacheren van young professionals die door gerichte opleidingen op de meest actuele onderdelen van het vakgebied Facility Management van grote toegevoegde waarde zijn voor opdrachtgevers.
2026 en verder – Toekomst
De werkmaatschappijen Facility en JRFM krijgen een eigen Managing Director die de operationele verantwoordelijkheid draagt voor deze werkmaatschappijen om zo de beoogde groei zelfstandig te realiseren. FAC. Uitzendbureau wordt geleidt door een vestigingsmanager met dezelfde doelstelling.
Shareholders Rob Hakvoort en Chris Kluijtmans zullen vanuit House of Facility de regie gaan voeren voor verder groei én uitbreiding.
© 2025 House of Facility. Alle rechten voorbehouden.